آجر نسوز؛ یک انتخاب سبز برای نمای ساختمان

طی مطالعاتی که شورای ساخت و ساز جهانی در سال 2021 انجام داده است، 40% از سهم انتشار گاز های گلخانه‌ای مربوط به صنایع ساختمان سازی است. به طور خاص 28% از آن ناشی از عملیات مانند تولید برق و همچنین گرمایش و سرمایش ساختمان ها است. 

به همین دلیل روی آوردن به مصالح ساختمانی که باعث پایداری و بهره وری در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساختمان ها می‌شود، مهم است. 

یکی از متدوال ترین مصالح ساختمانی برای ساخت نمای داخلی و خارجی، آجر نسوز است که می تواند تا حد زیادی به بهره وری انرژی ساختمان ها کمک کند. 

 

 

مصالح سازگار با محیط زیست

 

به طور کلی، مصالح سازگاری با محیط زیست، باید تاثیر زیست محیطی پایینی بر کل چرخه زندگی داشته باشند که  از استخراج مواد تا تبدیل آن به محصول نهایی را شامل می شود. علاوه بر آن، باید از منابع طبیعی زیستی تهیه شوند در حالی که با دوام، قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد یا حاوی مواد قابل بازیافت در ترکیب خود باشند. 

 

 

آجر نسوز و خواص آن

 

آجر نسوز یکی از مصالح ساختمانی است که در دهه های گذشته مورد استقبال صنعت ساختمان قرار گرفته است که علاوه بر خواص زیبایی شناختی، مزایای زیادی برای محیط زیست و ساختمان ها فراهم می‌کند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. 

 

1- افزایش راندمان انرژی ساختمان

خاک های نسوز و رس به دلیل خواص عایقی که دارند، می‌توانند گرما را جذب کنند و به کاهش مصرف انرژی ساختمان کمک کنند. 

2- دوام آجر نسوز 

این دسته از مصالح ساختمانی می توانند بیش از 100 سال در شرایط محیطی و آب و هوایی سخت دوام بیاورند و تخریب نشوند. در طی استفاده از آجر نسوز، علاوه بر حفظ خواص زیبایی شناختی، می‌توان مطمئن بود که دوام ساختاری و خواص مربوط به عایق آن نیز حفظ می شود. 

3- ارزش ساختمان 

با بکارگیری آجر نسوز برای ساخت دیوار های نمای ساختمان، میتوان مطمئن بود که ارزش ساختمان در طول زمان ثابت مونده و حتی افزایش نیز می‌یابد. چرا که این دسته از مصالح ساختمانی به ندرت دچار تخریب می شوند و تمام خواص و ماهیت خود را در طول زمان حفظ می کنند. 

4- مبتی بر طبیعت و قابل بازیافت

از آنجایی که مواد اولیه آجر نسوز به صورت طبیعی و مستقیم استخراج می ‌شود، می توان آن را بازیافت و مجدد استفاده کرد. 

 

سخن آخر 

 

با توجه به انتشار زیاد گاز های گلخانه ای در صنعت ساختمان، مصالح ساختمانی که باعث بهره وری انرژی شوند می توانند تا حد زیادی از انتشار این آلاینده های زیستی بکاهد. مصالح ساختمانی مانند آجر نسوز در مقایسه با سایر مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان می تواند یک راه حل کاربردی و پایدار برای این امر باشد. 

اگر قصد خرید این دسته از مصالح ساختمانی برای ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان را دارید به صفحه آجر نسوز نما مراجعه نمایید. 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده