برتری نما آجر نسوز نسبت به رنگ، شیشه و فلزات چیست ؟

نما می‌تواند به هر سمتی از قسمت بیرونی ساختمان دلالت کند. به طور معمول، برای هر ساختمان، بزرگ یا کوچک، تجاری یا مسکونی، ارتفاع بیرونی زمانی که نوبت به شکل‌گیری درک ارزش زیبایی‌شناختی آن ساختمان می‌رسد، بسیار گویای آن است. جای تعجب نیست که معماران و سازندگان تاکید بسیار زیادی بر طراحی نماهای آجر نسوز دارند زیرا این اولین مبنای ارزیابی بالقوه "ضریب جذب" ساختمان است.

 

اما عملکرد نمای ساختمان فقط به افزایش زیبایی بیرونی محدود نمی شود، بلکه نقش بسیار متنوع تری دارد. عملکرد نمای ساختمان در حفظ آب و هوا و آلودگی و در عین حال پذیرفتن نور طبیعی در خانه انجام موثر است. 

 

سه اصل اساسی یک ساختمان خوب عبارتند از:

 

مهندسی طراحی
عملکرد و عملکرد
دوام یا ماندگاری طولانی
با این حال، چهارمین مورد  اضافه به این لیست وجود دارد... پایداری یا حداقل تأثیر بر محیط زیست.

 

 

نمای آجر نسوز یا نمای شیشه‌ای و فلزی ؟
 

انتخاب سنتی برای نما همیشه شیشه، فولاد و آلومینیوم بوده است. نصب نماهای شیشه ای بسیار دشوار است و هزینه های بسیار بالایی نیز در تعمیر و نگهداری دارد. آنها همچنین برای آب و هوای گرمسیری مناسب نیستند و می توانند منجر به افزایش تصاعدی هزینه های تهویه مطبوع شوند. نماهای شیشه ای عموماً دو جداره هستند که هوا را به دام می اندازد و گرما را به آن ساطع می کند. بنابراین، دمای داخل خانه بسیار بالا است، که برای متعادل کردن آن نیاز به هزینه های تهویه مطبوع زیادی دارد. و تمام این هزینه‌های غیرضروری می‌توانست مستقیماً با استفاده و نصب یک نمای نسوز ساده که سازگار با محیط‌زیست بوده و عایق حرارتی منجر به مصرف انرژی کمتر می‌شود، جبران شود.

از سوی دیگر ساختمان هایی با نمای فلزی (فولاد یا آلومینیوم) نیز انتخاب سنتی معماران بوده است. آنها ویژگی های هندسی بسیار محدودی برای طراحی دارند و همچنین دارای استحکام کامپوزیت بسیار پایینی هستند. علاوه بر این، آنها نیاز به نگهداری زیادی دارند و از نظر حرارتی برای آب و هوای گرمسیری مناسب نیستند. با گذشت زمان عوامل جوی، گرد و غبار و آلودگی بر نماهای فلزی اثر می گذارد و عامل تازگی خود را به کلی از دست می دهد. در مقابل، ما نماهای سفالی را با حداقل ضریب نگهداری داریم. آنها در دراز مدت بادوام و پایدار هستند و همچنین یک پیچ و تاب معماری مدرن را به ساختمان ارائه می دهند.

 

معماران هنگام طراحی دیوارهای خارجی ساختمان، انتخاب های زیادی دارند... نقاشی مستقیم روی گچ، نصب شیشه، نماهای روکش آلومینیومی روی دیوارهای خارجی و موارد دیگر. اگرچه نمای‌های شیشه‌ای و آلومینیومی اخیراً به مناظر شهری ایران اضافه شده‌اند نماهای سفالی مانند آجرهای نسوز یا کاشی‌های سفالی برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

در عصری که گرمایش جهانی دیگر یک افسانه نیست، و محدودیت‌های شهر در حال گسترش منجر به تخلیه منابع طبیعی و پیامدهای تهدیدکننده حیات می‌شود، بررسی گزینه‌های سازگار با محیط‌زیست برای هر مصالح ساختمانی، چه نما ، چه  دیوار  یا  سقف ضروری است.

نماهای آجر نسوز و سفالی مزایای بی شماری نسبت به سایرین دارند و همچنین ظرافت ماندگاری را برای ساختمان شما به ارمغان می آورند. اما قبل از اینکه به آن بپردازیم، اجازه دهید برخی از معایب مصالح نما که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند مانند شیشه یا آلومینیوم را ببینیم.

برای مثال، نماهای شیشه ای در غرب، جایی که آب و هوای آن عمدتاً سرد یا حتی یخبندان در طول زمستان است، توسعه یافت. ایده این بود که گرما را به دام بیندازیم و آن را به محیط نزدیکش برگردانیم. متأسفانه، در کشور گرمسیری مانند ایران، که در آن دمای هوا در تابستان‌ها به 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و سطح آلودگی در بالاترین حد خود قرار دارد، داشتن نماهای شیشه‌ای می‌تواند بسیار کم فایده باشد زیرا باعث می‌شود هزینه های تهویه مطبوع افزایش یابد.

در سال 2012، موسسه ملی مهندسی محیط زیست (NEERI) اعلام کرد که دمای اطراف یک ساختمان با نمای شیشه ای می تواند تا 17 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

 

یکی از ویژگی های مشترک نمای شیشه ای، شیشه های دو جداره است که برای استحکام بیشتر طراحی شده اند. هنگامی که شیشه بیرونی داغ می شود، هوای بین آنها را گرم می کند و همان گرما را به داخل ساختمان منتقل می کند و در نتیجه دمای داخلی را افزایش می دهد. همچنین گرما را حبس می کند و از خروج مجدد آن جلوگیری می کند. افزایش مصرف انرژی به دلیل استفاده مداوم از تهویه مطبوع و سایر پیامدهای زیست محیطی مرتبط، بسیاری از معماران آینده نگر را به تجدید نظر در شیفتگی معاصر به ساختمان های شیشه ای سوق داده است.

 

اما نماهای شیشه ای به تنهایی مسئول افزایش دمای داخلی نیستند، بلکه گرما را به اتمسفر باز می گرداند که منجر به افزایش دما در ناحیه اطراف ساختمان می شود. در شهرهایی مانند تهران یا اصفهان، نماهای شیشه ای تا حدودی به دلیل افزایش ناگهانی دما نسبت داده می شود.

 

یکی دیگر از جنبه های بسیار جالب ساختمان شیشه ای، تمایل آن به گسترش سریع آتش در صورت وقوع آتش سوزی ناگوار در ساختمان است. علاوه بر این فوران آتش در ساختمان‌های با نمای شیشه‌ای به دلیل عدم تهویه کافی می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به ساختمان‌های معمولی ایجاد کند. ساختمان هایی با نمای شیشه ای مقاوم فاقد تهویه مناسب هستند و هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد، گازهای داغ قادر به انتشار نمی باشند و منجر به یک انفجار و یک تهدید بزرگتر می‌شوند.

 

در طیف وسیعی از سیستم های نمای ساختمان، فلز یکی از محبوب ترین گزینه ها است زیرا عمر طولانی تری دارد و نیاز به تعمیر و نگهداری کم یا بدون نیاز دارد. سطح صاف آن در تمام طول سال جلوه ای جدید و براق به ساختمان می بخشد. همچنین تمیز کردن آن آسان است. به طور کلی برای این منظور از آلومینیوم یا فولاد استفاده می شود. با این حال، سازندگان در ایران به ندرت روی تعمیر و نگهداری مستمر نماهای آلومینیومی سرمایه گذاری می کنند و در مدت زمان کوتاهی، گرد و غبار، آلودگی و آب و هوا باعث می شود نما درخشش خود را از دست داده و بی درخشش به نظر برسد.

 

سایر مسائل مورد توجه عبارتند از:

ویژگی های هندسی محدود برای معمار
ساینده به ابزار، اکسید آلومینیوم بسیار ساینده است
جوشکاری مشکل است
استحکام کامپوزیت کم، به راحتی در هنگام خم شدن سطح شکسته می شود
آسیب پذیر در برابر حمله صاعقه با ولتاژ بالا؛

 

مزایای استفاده از نماهای آجر نسوز و سفالی

 

دوام : این بلوک های سفالی که برای دیوارهای خارجی استفاده می‌شوند از نظر استحکام و ایمنی بالا آزمایش شده‌اند و از این رو مواد مناسبی هستند که می‌توانند برای دیوارهای خارجی خانه‌ها، ادارات و حتی ساختمان‌های عمومی استفاده شوند. قدرت مقاومت در برابر آب و هوا آنها را بسیار بادوام می کند که برای چندین دهه دوام می آورد. از طرف دیگر، شیشه می تواند شکننده باشد و ممکن است ضربه های زیادی را تحمل نکند.


جذابیت طولانی مدت - نماهای سفالی نتیجه فناوری پیچیده و فرآیندهای پخت پیشرفته هستند و از این رو در برابر محیط بیرونی بسیار مقاوم هستند. در مقایسه با رنگ، که می تواند با گرد و غبار و خاک لکه دار به نظر برسد، نماهای سفالی، رنگ را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. از آنجایی که آنها از سفال ساخته شده اند. این پانل ها نه نشتی کلسیم دارند و نه اثر گلدهی دارند.


پایدار- از آنجایی که ساختمان مفهومی سبز به سرعت و به درستی در حال پیشرفت است. بنابراین، پانل های نمای سفالی می توانند بهترین انتخاب برای ساخت ساختمان های پایدار باشند. نماهای سفالی از منابع طبیعی مانند خاک رس ساخته شده اند و به دلیل خاصیت عایق حرارتی از مصرف انرژی بالایی برخوردار هستند. در حالی که رنگ ممکن است حاوی ترکیبات آلی فرار یا VOC باشد که مواد شیمیایی مضر را در جو آزاد می کند. این ترکیبات برای تنفس مضر هستند و یکی از عوامل تخریب لایه لایه ازن هستند.

 

 


ارائه عایق - خاک رس به راحتی یک عایق حرارتی طبیعی است و همراه با آن مزیت ترکیبی یک نمای تهویه شده عایق را بیشتر می کند. نماهای سفالی به جلوگیری از ورود گرما به داخل ساختمان کمک می کند و به حفظ آب و هوای داخلی راحت به طور طبیعی کمک می کند. در حالی که شیشه درست برعکس است و در واقع با اجازه دادن مستقیم نور خورشید به داخل ساختمان، دمای داخلی را افزایش می دهد.


بدون نیاز به تعمیر و نگهداری – این پانل‌های نمای سفالی پس از نصب، با احتیاط، تعمیر و نگهداری آن‌ها کاملاً آسان است، برخلاف نقاشی که هرازگاهی نیاز به یک لایه رنگ دارد. نماهای سفالی حاصل نوآوری در مصالح ساختمانی هستند و از این رو به راحتی می توانند از کوبیدن پانل ها جلوگیری کنند. سیستم بومی ارائه شده برای زهکشی آب باران به جلوگیری از کثیف شدن کمک می کند، که منجر به نگهداری کم می شود.


تثبیت آسان - نماهای سفالی به راحتی قابل تعمیر هستند زیرا از روت یا درزگیر استفاده نمی شود. این همچنین به غلبه بر سطوح ناهموار و ایجاد ترک بر روی دیوارها کمک می کند.


ضد حریق- یکی از مزایای عمده نماهای سفالی این است که در دمای فوق العاده بالا پخته می شوند و در برابر آتش مقاوم هستند.
جذابیت زیبایی شناختی  - نماها ظاهری معاصر به ساختمان می دهند. آنها به خوبی از فولاد، شیشه، چوب و سایر قطعات رنگ‌شده استفاده می‌کنند، زیرا در رنگ‌های متنوعی وجود دارند تا با مفهوم کلی طراحی ساختمان مطابقت داشته باشند.

 


نماهای سفالی با فناوری پیشرفته با در نظر گرفتن محیط زیست تولید می شوند و از این رو نمای آجر نسوز سازگار با محیط زیست هستند. آنها همچنین مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده اند و از این رو با دید و طراحی شما از ساختمان مطابقت دارند.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده